3.11.08

תחרות לתכנון מוזיאון לאמנות אום אל פאחם - הזוכים






אתמול בערב (2\11\08) באירוע חגיגי במוזיאון תל אביב הוצגו שמות הזוכים בתחרות הפתוחה לתכנון של מוזיאון אום אל פאחם.
התחרות האנונימית כללה שלושה שלבים, בהם נבחרה ההצעה הזוכה, מקום שני, שלישי וציון לשבח.

הפורמט של תחרות אנונימית הוכיח את עצמו, ולגמר הגיעו פרויקטים טובים וראויים, שאף לא אחד מהם יצא מהמשרדים הגדולים והמוכרים שבדרך כלל היו נבחרים בתחרויות בקנה מידה כזה עקב שמם והמוניטין שלהם.

הזוכים, אדריכלים ליאור ציונוב וליאור ויתקין (בשיתוף אדריכל אמנון בר אור) הם זוג אדריכלים צעירים בעלי משרד עצמאי -
http://www.tsionov-vitkon.com/ (זהירות, לא ידידותי לשועלי-אש) שפרצו בזכות תכנון מצויין ופרזנטציה מוצלחת. ה"קובייה המרחפת" שלהם בלטה כבר מהשלב הראשון בתחרות.

מתוך אתר ההצעה
הזוכה:
המבנה מורכב מגריד תלת מימדי היוצר מארז לפונקציות השונות של המוזיאון. המבנה כולל מבואה וחנות, ארכיון, ספרייה, אודיטוריום, אגף חינוך וחללי תצוגה. החללים מאורגנים סביב חצר פנימית הכוללת גן פסלים, שמשתלב בתוואי הוואדי הטבעי, ומסעדה הצופה אליהם. רחבת הכניסה למוזיאון משמשת אתנחתא עירונית, מרחב ציבורי הכולל נקודת מפגש ופעילות, וכניסה למבואה. המבואה, לב הקומפלקס, הוא חלל כפול דרמטי פתוח ממנו נפרשים רוב חלקי הקומפלקס (מבט אל החצר הפנימית, מפלסי המוזיאון השונים, מעבר המבקרים החיצוני, מערכת התנועה הורטיקאלית-פנימית, הירידה לאודיטוריום ואגפי המנהלות השונות). המבואה מציעה מרחב אפשרויות: כניסה למוזיאון ואגפיו השונים דרך גן הפסלים, וכניסה לאזורים הפונקציונאליים האחרים (אגף החינוך, ספרייה, אודיטוריום, חנות, מסעדה וארכיון), המתפקדים כיחידות אוטונומיות ללא תלות בשעות פעילות המוזיאון. אגפי התצוגה מתרכזים בשתי קומות סביב החצר הפנימית, המהווה את לב המוזיאון: בקומת הכניסה נמצאים אגף האתנוגרפיה והאוספים, ובקומה הראשונה חללי תצוגה לאמנות עכשווית ותערוכות מתחלפות. הארכיון נמצא בקומת המרתף, בסמוך לאודיטוריום ולחללי האחסון. בקומה השנייה – קומת הגג – נמצא אגף החינוך, היושב על הציר העירוני-תרבותי, ובית קפה הצופה אל נוף הוואדי.

פרטים נוספים על ההצעה באתר.


במקום השני זכה אדריכל יוסי כורי, בשיתוף אדריכל פרח פרח

במקום השלישי זכו "סטיו אדריכלים"

בציון לשבח זכתה ההצעה של משרד so-architecture בשיתוף עם
משרד יורם פופר אדריכלים.

פירוט ההצעה:

קונספט

הפרוייקט המוצע, חורט על דגלו ופועל ארכיטקטונית להציב את החינוך כמטרת על. החינוך הוא המפתח לצמיחה תרבותית ואומנותית, שיגשוג כלכלי, ושלום, ולכן, בניגוד למקובל במוזיאונים בעולם, בחרנו להדגיש את החינוך כאגף מרכזי בחזות המוזיאון. חווית הכניסה מהחנייה עוברת במבנה החינוך המשלב אלמנט של משרביה מודרנית, צמחיה , וארכיטקטורה המדגישה את הנוף של אום אל פחם וואדי ערה.

כחלק מתפיסת המוזיאון כמחנך, תוכנן הפרוייקט כפתוח, מסקרן ומזמין בכל אגפיו. הוא פתוח לעיר וניתן לחוות אותו גם במסלול טיול מהכיכר אל הואדי. הטיול בצד המוזאון והפעילויות החינוכיות והתרבותיות שיתקימו בכיכר יעודדו את הציבור להכנס ולחוות את האומנות מקרוב.

האתר

תבנית הנוף החזקה ביותר באתר המוזיאון היא זו של הטופוגראפיה הדראמטית. זו היזדמנות אדריכלית בעבורנו לתת אינטרפרטצייה חשדה לבנייה ולחקלאות על צלע ההר האופיינית לישובים הערביים בישראל. הטראסות הופכות לחלל ויופיין החיצוני הופך לעושר האדריכלי של החלל הפנימי. הבנייה על עמודים וניתוק המבנה מהקרקע, מקבלת הד במבנה החינוך הנישא בגובה וצופה אל נוף הואדי, כמטפורה לחזון הצומח מן המציאות ומרקיע לשמיים.

אקולוגייה

במציאות של משבר אקולוגי המאיים על כדור הארץ כולו, מבנה המוזיאון ישמש כספינת דגל לחדשנות, וישום של עקרונות בנייה אקולוגית ואקלימית. הוקדשה לנושא זה מחשבה רבה בתכנון. רעיונות ברי-קיימא כאגירת מי נגר, שימוש בצמחייה ליצירת מיקרו-אקלים, איוורור טבעי, הפנייה והצללה של המבנה באמצעות צמחייה, הצבת מבנים ופרטי הצללה; כל אלה מגולמים בפרוייקט. שימוש בחומרי בנייה שאינם בעלי מקדמי בידוד גבוהים כאבן ובטון ייושמו באופן שונה מהמקובל כך שיוטמעו בהם חומרי בידוד ליצירת יעילות אקלימית מירבית.

תיאור עיקרי הפרוייקט

סירקולצייה

התנועה במבנה היא תנועה מעגלית. המבקר מגיע אל החנייה העליונה ומשם מתחיל טכס הכניסה אל המוזיאון. מהחנייה עובר המבקר אל מבנה החינוך. ממנו הוא יורד אל הכניסה הראשית אליה ניתן להגיע גם מהכביש התחתון במקרה של קבוצות מאורגנות או מוגבלי תנועה שיעדיפו זאת. מהלובי מערכת של רמפות מובילה את המבקר אל הגלריות השונות, כאשר משני צדדיו נפתח ומתפתח החלל ככל שיורדים. מהגלריות התחתונות ניתן לחזור אל המסעדה ברמפה נוספת המאפשרת תצפית אל הנוף. במקביל למסלול התנועה הפנימי מתקיים מסלול טיול חיצוני על גבי רמפות וגנים המלווים את המטייל. מסלול זה הוא גן הפסלים ובו יוצגו עבודות פיסול חוץ. הרמפה החיצונית מאפשרת להביט אל תוך המוזיאון וכך הופך הטיול לחוויה עשירה של אומנות המוצגת פנים ובחוץ.

אגף החינוך

בכל מוזיאון המהווה תקדים אדריכלי ניתן להבחין בסמלו הייצוגי. פרמידת הזכוכית בלובר, מוזיאון פומפידו, הגוגנהיים בניו יורק, בילבאו ורבים אחרים כולם הפכו לאייקון תרבותי בזכות הארכיטקטורה המייחדת אותם. אגף החינוך באום אל פחם יהיה סמלו של המוזיאון. העץ הצומח לו מתוך המבנה כמוהו כעץ המצל על קבר השיח ומהווה סמל לתקווה ולעתיד מלבלב הוא בבסיסו של הרעיון העיצובי של אגף החינוך.המבנה צופה אל כביש ואדי ערה ומרחף מעל רחבת הכניסה כעלוות עץ מפלדה בתוך עלוות העץ הטבעיות. צורתו הקונסטרוקטיבית והמעטפת הנם משרבייה מתמטית פרטקאלית מודרנית, 'הומאז' למלאכת המחשבת של האורנמנט האיסלאמי המסורתי. העצים הצומחים אל תוך המבנה מתערבבים עם משרביית הפלדה והופכים יחד למחזה יוצא דופן של אור וירק. החלל הפנימי אוורירי ומרגיע ומאפשר ללמוד ולקבל השראה ליצירה. עבודות התלמידים יוצגו בחללים הציבוריים כחלק מהעיצוב הכללי של המבנה.

לובי הכניסה

לובי הכניסה נפתח אל המבקר מהרחבה ומאפשר גישה אל גלריות התצוגה, אל המסעדה, החנות, אגף החינוך ואל אגפי השירות. לובי הכניסה יוצר קשר תלת מימדי עם האגפים השונים. המבט אל מבנה החינוך דרך פתחי התקרה בהם עוברים העמודים, המבט אל הנוף והחורשה דרך החלון הממסגר בקצה החלל, והקשר אל חללי התצוגה דרך מערכת הרמפות כולם מתנקזים אל הלובי, המהווה צומת של התמצאות ותקשורת, בדומה לחלל הליוואן המסורתי.

חללי התצוגה

חללי התצוגה, רחבים ומודולאריים כך שניתן לארגנם באופן שונה ומשתנה בהתאם לצרכי האוצרים. החללים גבוהים, ומאפשרים להציג פסלים ועבודות בקנה מידה גדול. האור החודר לחללי התצוגה נשלט: פתחים חופשיים לאור צפוני ובמקומות בהם ההפנייה היא לדרום, האור המוחדר הוא אור לא ישיר או שהפתח מוצל על ידי מבנה או צמחייה. כיוון השמש וסכמות הצל נבדקו ויבדקו שוב באמצעות תכנות מחשב. להשלמת התאורה הגלריות יוארו בהתאם לצרכים באור מלאכותי.

החצרות הפנימיות

החצרות הפנימית מהוות נדבך חשוב בחווית השהייה במוזיאון. השימוש בגן פנימי רווח במסורת הבנייה של המזרח התכון ולכן הוא מיושם בפרוייקט. החצרות הפנימיות מאפשרות להאיר את הגלריות ולאוורר אותן. הן נותנות אפשרות למבקר לנוח בהן ולנשום אוויר צח. דרך החצרות ניתן להביט לחללים הבאים בטיול במוזיאון ולהנות מתחושת פתיחות. החצרות הפנימיות ישמשו כגני כיס ויוצגו בהן עבודות אומנות שונות.

הספרייה והאודיטוריום

הספרייה, האודיטוריום ואגף החינוך נגישים הן מתוך המוזיאון והן מכיכר הכניסה, למבקרים ותושבים שלא קנו כרטיסים לתערוכות. מאולם הקריאה נשקף הן נוף הגלריות והן נוף הואדי והחצרות הפנימיות. כמו הספרייה כך גם האודיטוריום פתוח לעיר וניתן להגיע אלין מהכיכר המרכזית.

תכנון: משרד SO Architecture – שחר לולב ועודד רוזנקיאר עם משרד יורם פופר אדריכלים

צוות: אלחנדרו פיינרמן, מאוריציו גונזלס, אדר' נוף איריס קינן, אדר' נוף אמיר לוטן, לבב שחר, עופרית אשל, איתי כהן






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

>>

Related Posts with Thumbnails